Automation som vapen mot välfärdsbrott

Det finns välfärdsbrottslighet i princip i alla verksamheter där det är möjligt att göra en vinst

Marcus, robottränare

Förebygg och motverka välfärdsbrott

”Det finns välfärdsbrottslighet i princip i alla verksamheter där det är möjligt att göra en vinst.”

Så skriver SKR i inledningen till vägledningen ”Förebygga och motverka välfärdsbrottslighet” som publicerades under våren 2024. Rapporten, framtagen i samarbete med revisionsbyrån KPMG, presenterar inga exakta beräkningar på hur omfattande välfärdsbrottsligheten är, men en försiktig bedömning är att minst 30 miljarder kronor betalas ut felaktigt varje år från stat, regioner och kommuner.

En av de konkreta åtgärder mot välfärdsbrott som presenteras i rapporten är automatiserade kontroller.

”Automatiseringen frigör värdefull tid och resurser inom er organisation. Dessutom fungerar kontrollerna som en proaktiv varningssignal, vilket bidrar till att snabbt uppmärksamma er på eventuella problem och möjliggör snabba åtgärder”, skriver de båda organisationerna i vägledningen.

Automation genom digitala medarbetare, eller Robotic Processing Automation (RPA), fyller en mycket viktig funktion i ett automatiserat kontrollarbete eftersom dessa robotar kan tränas på att prata med varje enskilt system som kommuner och regioner använder i sina verksamheter. Denna robotträning är PS Providers kärnverksamhet.

Helt nya möjligheter till kontroller

Vi hjälper numera en lång rad kommuner med automationer inom alla verksamhetsområden. Att automatisera kontroller just för att identifiera felaktiga utbetalningar eller välfärdsbrott är ett av de områden som på senare tid har blivit allt viktigare för våra kunder. De digitala medarbetarnas förmåga att täppa igen glappen mellan IT-system som av tekniska skäl inte kan prata direkt med varandra öppnar helt nya möjligheter till kontroller som går långt bortom de stickprov som annars är det enda som hinns med när allt arbete måste utföras manuellt.

En av många kommuner som använder RPA för att bekämpa välfärdsbrottslighet är Älmhult. I en artikel på kommunens hemsida har de fångat kärnan i fördelarna med digitala medarbetare: ”De automatiserade kontrollerna gör att våra handläggare i stället för att manuellt granska allting kan fokusera på mer djupgående utredningar” 

SKRs rapport om välfärdsbrottslighet
Sanna, en av PS Providers rutinerade robottränare

Halmstad stärker arbetet mot felaktiga utbetalningar

Halmstad är en av de kommuner som har tagit hjälp av oss på PS Provider för att träna digitala medarbetare i att utföra olika arbetsuppgifter. Inom försörjningsstödet började det med att vi för ett par år sedan lärde roboten att genomföra ”avsläppet” varje månad, alltså processen där det beviljade försörjningsstödet ska betalas ut. Det är en åtgärd som berör många människor i vardagen och som inte får gå fel, vilket var huvudskälet till att uppgiften automatiserades. I samband med det projektet infördes dock även en rad nya kontroller för att förhindra felaktiga utbetalningar, kontroller som blev möjliga att göra först när de automatiserades.

Under 2024 har vi gemensamt gått vidare med att automatisera ytterligare funktioner. Med start nu i höst så är en av de nya arbetsuppgifterna i den digitala medarbetarens arbetsbeskrivning att jämföra inlämnade uppgifter om civilstånd och boendesituation med motsvarande information i officiella register. De avvikelser som hittas loggas för manuell handläggning.

14 miljarder i ekonomiskt bistånd

Många av de kontroller som våra digitala medarbetare utför i kommunerna fokuserar på utbetalning av ekonomiskt bistånd, en utgiftspost som 2023 uppgick till drygt 14 miljarder kronor för Sveriges 290 kommuner. Utöver exemplen från Halmstad så är kontroll av fordonsinnehav, samt rimlighetsbedömningar av levnadsomkostnader några av de saker som våra kommunkunder har valt att automatisera inom det området. Men det finns också exempel på när vi har automatiserat kontrollen av inlämnade tidrapporter för personlig assistans – också det en budgetpost i mångmiljardklassen för landets kommuner. 

En sak som vi tycker gör det extra roligt att jobba med kunder inom offentlig sektor är att kommuner och regioner ofta är väldigt generösa med att dela med sig till varandra, inte minst på automationsområdet. När vi ger våra digitala medarbetare nya förmågor så kommer själva skissen ofta från en annan kommun – och när vi gemensamt förädlar lösningen ytterligare så sprids den sedan vidare till nästa organisation. Ibland färdas lösningen bara över närmaste kommungräns, ibland tar den det stora klivet till en helt annan del av landet.

Är du nyfiken på hur “våra” kommuner har designat automatiserade processer för att motverka välfärdsbrott så är det oftast möjligt för andra kommuner att få ta del av det. Hör av dig till jonas.bergman@psprovider.se om du vill veta mer om vad dina kollegor i Kommunsverige har automatiserat.

Sharing is caring