Rätt kunskap är det viktigaste verktyget på en het arbetsmarknad. Lär dig den senaste tekniken och arbeta med nästa generation affärssystem redan idag.
PS Provider har en uttalad expansonsinriktining och en övergripande intention med handledandet av dig som student.
Det här innebär ett projekt
Du kommer, inom projektet, att ha en enastående möjlighet att fördjupa dig i de arbetsuppgifter som intresserar just dig. PS Providers uppdrag är en kombination av verksamhets-, process-, system- och automatiseringsutveckling. Det är kundens verksamhetsbehov som dikterar uppdragen inom bolaget. Du som student kommer att få en unik inblick i detta.
Tänkta verksamhetsprojekt
PS Provider erbjuder studenter möjligheten att genomföra projekt inom Robotic Process Automation (RPA), Artificiell Intelligens (AI) och Intelligent Automation (IA). Här följer potentiellt tänkbara projekt.
Konfigurera din Chatbot – Skapa en fullt fungerande Chatbot i en av våra kunders test/labbmiljöer.
Utred Artificiell Intelligens – Vad är hetast inom AI? Ta utgångspunkt utifrån t ex Microsoft, Google, Amazon och IBM.
Tillämpa Intelligent Automation – Designa olika projekt inom Intelligent Automation (IA).
Utvärdera MS Power Automate – Utvärdera och arbeta med Microsofts RPA-verktyg MS Power Automate.
MER INFORMATION:
Robotic Process Automation (RPA), Artificial Intelligence (AI), Intelligent Automation (IA) och Chatbots
Framtidsutsikter för Robotic Process Automation (RPA)
Enligt McKinsey är RPA det område som framtill år 2025 har den största tillväxtpotentialen i världen. Ett ”hajpat” segment som tex självkörande bilar beräknas omsätta omkring 8 500 miljarder kronor år 2025. RPA förutses däremot omsätta ofattbara 50 000 miljarder kronor vid samma tidpunkt vilket motsvarar ett BNP för för ett sammanslaget Tyskland och Storbritannien.
Tillämpningsområden
Digitala medarbetare (numera en vanlig benämning) håller i allt högre grad på att normaliseras i vardagen, både privat och inom arbetslivet. Branscher som t ex tillverkningsindustrin har sedan länge insett potentialen och använder robotar för att automatisera, effektivisera och öka kvaliteten i processer. Nu finns möjligheten att göra samma sak i administrativa processer samt även för mer kunskapsintensiva arbetsuppgifter, t ex analys och controlling.
Såhär går det till
Teknologin som har gjort detta möjligt heter RPA vilket innebär att man använder kraftfulla mjukvarurobotar som utför arbetsuppgifter i befintliga system. RPA är ett verktyg som hanterar och automatiserar arbetsuppgifter och processer genom att använda befintliga gränssnitt i systemet. Mjukvarurobotarna är lätta att implementera och kommer i drift på en bråkdel av tiden det tar att involvera t ex den interna IT-avdelningen.
RPA UPPDRAG
RPA innebär automatiseringen av arbetsuppgifter i en organisation. RPA skapar en intelligent och sömlös brygga mellan: bolag, kund, leverantör, personal, system och processer. RPA säkerställer att rätt information återfinns på rätt plats i systemet vid rätt tidpunkt samt till rätt kvalitet.
RPA PROJEKT
Ett RPA projekt kan brytas ner i ett antal faser. Dessa är: etablera benefit case, välja processer, kartlägga processer; behovs-, krav- och riskanalys; implementation, test, driftsättning, samt utvärdering. Förutom dessa projektkritiska faser finns det även betydelsefulla stödprocesser som till exempel framtagande av specifika system: makron, funktioner samt tjänster.
ARTIFICIELL INTELLIGENS (AI)
För dig som är mer intresserad av affärssystem eller system generellt kommer en djupdykning inom artificiell intelligens öppna ett helt nytt solsystem för dig. Det du i så fall kommer att arbeta med är i första hand autonoma & kognitiva system.
CHATBOTS
Intelligenta chatbot förstår användarens intentioner. Detta möjliggör en naturlig dialog mellan chatboten och användaren, samtidigt som användaren får en intuitiv, automatiserad upplevelse. En fördel med chatbots är att detta uppnås oavsett kommunikationskanal som t ex web, app eller textchat. Genom att implementera en chatbot så möjliggörs en intelligent, mänsklig dialog mellan en organisation och dess motpart. Chatbotens förmåga att förstå komplexa förfrågningar, ställa kompletterande frågor och leverera personliga svar hjälper till att leverera en överlägsen kundupplevelse. Chatboten blir dessutom smartare över tid eftersom den lär sig av tidigare genomförda konversationer vilket innebär en ständig optimering och förbättring av svarsprecisionen.